Tuesday, April 18, 2006

Who own's the brand?

While writing the last posting about Tim O’Reilly’s concept of “Architecture of Participation” and its relevance for brand communication, I realized that most marketers underestimate the different groups of brand owners. They continue to solely focus on the consumer. Let me try to suggest an extension beyond this single group.

There are three additional owner groups that are vastly neglected. In some cases their brand perception can reach the importance of consumer perception.

  • Company’s employees: While an increasing number of brand centric firms realize that their employees are the living embodiment of the brand, most companies still don’t consider their employees not just as simple brand advocates but the physical representation of a brand personality. Best example is the hospitality and travel industry, where only a few brands live this concept with significant success like Singapore Airlines, or Riz Carlton. Most other providers in this industry prefer to spend significant marketing dollars in TV centric programs with no plausible linkage to their employee base
  • Company’s supplier and partner network: Surprisingly most marketers don’t consider a company’s supplier and partner network as potentially very strong or very harmful brand advocates. A company’s procurement department focuses mostly on cost containment (which is their job) but marketers can significantly influence the brand perception of their partners. In cases like Wal-Mart these supplier and partner networks represent millions of individuals.
  • Company’s competitors: Brand perception by competitors can be a very useful weapon in defining a company’s identity as well as the competitor’s self perception. Any holistic brand strategy needs to include the element of how it influences the competitor’s perception of the brand.

The outlined extension of brand owners to more groups stresses not only the increasing complexity of managing large brands but it provides us marketers with additional audiences for whom we have to build brand strategies. In the future I would love to see a brand strategy developed not only for the consumer but for this extended audience. Such a well designed and truly holistic multi-audience brand strategy will significantly strengthen the brand reach and its relevance.

4 Comments:

Anonymous Micheal Wagner said...

Thoughtful posting. I appreciate your thoughts and am happy to have come upon your blog.

Thanks for extending the branding/marketing conversation!

9:19 PM  
Anonymous seslisohbet said...

Thank you for sharing a nice article.
Congratulations on your posts, not go from your site successful.

5:19 AM  
Blogger Th Brijesh Pratap Singh said...

When you love what you do then work doesn’t seem like work!If creativity is what you are all about and if animation isyour first love, then rush to ZICA today! And let yourpassion lead you!Mercedes has set the pace in taking initiatives. In August, it signed up as the automotive partner for all motor sporting events at the Budhh International Circuit in Greater Noida for two years. The Mercedes SLS AMG-with top speed of 317 km/hr-will be the 'safety car' for all racing events at the circuit. It will also provide cars to race officials.

Honda Control Arm

5:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

[url=http://MirSkidok.ru/coral-travel]корал тревел[/url]
[url=http://MirSkidok.ru/kurorty-turcii/side/]турция сиде[/url]


Компания MirSkidok.ru осуществляет деятельность на рынке услуг уже более десяти лет, проводя принципиально новый подход к решению такого немаловажного вопроса, как организация отдыха. В MirSkidok.ru работает команда профессионалов высокого уровня, имеющие огромный опыт в туристической сфере.
Основные принципы работы компании состоят в индивидуальном подходе, участливом отношении к каждому клиенту, предлагая качественные услуги по более доступным ценам. Во всех офисах компании общая база предложений, которая периодически обновляется, потому цены во всей сети одинаковые. Чтобы стать покупателем лучшего тура по наиболее выгодной цене, достаточно знать, где располагается ближайший офис MirSkidok.ru.
В концепцию развития магазина входит определённое число поставщиков туристических услуг, чтобы качество и класс обслуживания оставался всегда на высоком уровне. MirSkidok.ru является профессиональной сетью агентств, которые специализируется не лишь на одних «горящих» турах, путевках со скидками и бонусами на ближайшие выходные или праздничные даты, но также и на поездках с ранним бронированием.
Число клиентов компании неумолимо увеличивается с каждым днем. В планах MirSkidok.ru - активно расширять сеть по всей стране, внедрять интересные проекты для максимально комфортабельного отдыха клиентов.

[url=http://MirSkidok.ru/turciya/]туры в турцию[/url]
[url=http://MirSkidok.ru/teztour]горящие путевки тез тур[/url]

2:15 PM  

Post a Comment

<< Home